Sarmaşık (Ivy)

TÜR: Dram, Fantezi, Gerilim. SÜRE: 104 Dk. ÜLKE: Türkiye, Almanya. YAPIM YILI: 2015. imdb: 8,0. Tomatometer: %60…

Bir armatörün iflas edip ortadan kaybolmasının ardından, deniz hukuku gereği gemide kalmak zorunda olan ve hiçbir yere gidemeyen beş gemici ile bir kaptanın arasındaki hiyerarşik mücadeleyi konu alan Sarmaşık, konusu, anlatımı, atmosferi, sinematografisi, görsel efektleri ve oyunculuklarıyla oldukça başarılı bir psikolojik gerilim filmi.

Konu

Yük aldıktan sonra tahliye limanı olan Angola’ya doğru yol alan bir yük gemisinin armatörü iflas eder ve ortadan kaybolur. Gemi Mısır’a geldiğinde armatörün liman parasını ödemediği anlaşılır, geminin üstünde haciz vardır. Liman yetkilileri gemiyi kimsenin uğramadığı demirleme alanına çekerler. Mürettebattan gemiyi olası tehlikelere karşı hareket ettirebilecek sayıda kişinin kalması gerektiğini belirtirler. Beybaba (Osman Alkaş) diye hitap edilen geminin kaptanı, makineden Kürt (Seyithan Özdemir), mutfaktan kamarot Nadir (Hakan Kırsak), gemicilerden Alper (Özgür Emre Yıldırım) ve Cenk, usta gemici olarak da İsmail (Kadir Çermik) gemide kalır. Hepsinin kalmayı seçişindeki hikaye başkadır.

Hakkında

Sarmaşık’ı Tolga Karaçelik yazıp yönetti.

Yapım, Antalya Altın Portakal Film Festivalinde En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Senaryo ve En İyi Erkek Oyuncu (Nadir Sarıbacak) ödüllerinin sahibi oldu. Ayrıca İngiltere’nin en büyük film ödülü törenlerinden biri olan East End Film Festivalinde En İyi Film ödülünü kazandı ve Sundance’de Dünya Sineması Büyük Jüri Özel Ödülü için yarıştı, Sakin Batı’ya (Slow West) kaybetti.

Sarmaşık, 262 bin TL gişe hasılatı elde etti.

Ivır Zıvır

Beybaba’nın (Osman Alkaş), tüm gemi ekibi toplayıp onlara fırça attığı sahnenin çekimlerinde Cenk (Nadir Sarıbacak) gerçekten güldü. Beybaba, çekimi kesmedi ve Cenk’e “niye gülüyorsun lan!” diyerek tokat attı. Kurguda bu sahne kullanıldı.

Tolga Karaçelik, filmin senaryosu hakkında 2010’da gösterime giren ilk filmi Gişe Memuru zamanında not almaya başladı ve ilk taslağını Gezi Parkı protestoları öncesinde 13 gün içinde sürede hazırladı.

Tolga Karaçelik, Nurbanu Gürsoy’la yaptığı röportajda projenin gelişim aşaması hakkında şunları söyledi; “Yazım süreci 5 yıl sürdü. Festivallerde yarıştığım Türk filmlerinin bütçesi 1 milyon Euro iken ben filmi cebimdeki parayla çektim. Kültür Bakanlığından destek çıktı ama en az destek Sarmaşık’a geldi. Yapımcılık üzerimde olduğu için bir noktadan sonra kafamdaki parayı toplayamayacağımı anlayınca ‘neden bu kadar stres oluyorum, kameraya, oyuculara ve bir de gemiye ihtiyacım var’ dedim. Gemi hareket ederse günlük 10 bin Dolar gideri varmış. Oraya insan da çıkartamıyorsun. O zaman hacizli, kıpırdamayan gemilere baktım. Bir armatör ricamı kabul etti ve çekimlere başladık. Bir Zamanlar Anadolu’da (Once Upon A Time In Anatolia) 6 ayda çekilirken biz 19 günde çekimleri bitirdik.”

Aynı röportajda yönetmen filmin ritmiyle ilgili olarak; “Aynaya bakarak yazarım ben, oynayarak. O yüzden oyuncuların neyi yapacağını bilirim. Diyalog yazmayı seviyorum. Sokakta da diyalog dinliyorum ben. İnsanların konuşma biçimlerini seviyorum ve karakterin ritmini de o belirler. O ritim de filmin ritmini belirler. Ve film bence ritimdir. Ben Sarmaşık ta on ikinci dakikadan itibaren sizi alacağımı biliyordum. İlk on beş dakika boyunca sıkıcı bir filme başladığınızı, konuyu yakalayamadığınızı hissedin istedim. Çünkü bir merkezi yok ilk on beş dakikanın. Geminin de öyle bir şey olduğunu hissetmenizi istedim. Yani karakter aradı gözleriniz. Ama sigara sahnesinde ya da biraz öncesindeki İsmail’in telefonla konuşma sahnesinde ‘burada bu adamlar var’ demeye başlayıp ondan sonra hiç ritmi düşürmeden sonuna kadar ritmi çıkartmayı amaçladım” dedi.

Yönetmen, filmde kullanılan salyangozların Bartın’dan geldiğini, yolda yürürken, filmde kullanmayı düşündükleri sarmaşıkları gördükleri evlere gidip, ‘pardon sarmaşıklarınızı budayabilir miyiz’ diye sorduğu günler olduğunu ifade etti.

Tolga Karaçelik, sinema dünyasına atılmadan önce gerçek bir gemide mürettebat olarak çalışmıştı.

Karaçelik yapımı, “Sarmaşık, bu ülkede yaşamaya dair hissettiğim şeyler üzerinedir” diye tanımladı.



Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.