Paris’te dolaşırken bir kitapçı görüp “plak var mı?” diye sordum, o da bizi çaprazdaki bir dükkana yönlendirdi. Sadece Jazz plakları satan ve efsane bir arşivi olan plakçıda bir süre bakındıktan sonra Dizzy Gillespie’nin birkaç LP’sini seçip satıcıya sordum. O da bana doğrudan, doğduğum yıl olan 1978 basımı, Roy Eldridge, Dizzy Gillespie, Oscar Peterson, Ray Brown, Mickey Roker’in Jazz Maturity… Where It’s Coming From albümünü önerdi.
Hiç düşünmeden parasını ödedim ve dükkandan çıkıp dolaşmaya devam ettim.
Ankaraya döndüğümde plağı koyup “oynat”a tıkladığımda satıcı elemana teşekkür ediyordum. Çünkü albüm gerçekten çok keyifliydi.
Caz sever, dostum Beran Paçacı’nın albüm ve sanatçılar hakkındaki yorumunu da buraya koyalım dursun.
Roy Eldridge
30.01.1911-26.02.1989
Takma Adı: Little Jazz
Triton ikameleri de dahil olmak üzere sofistike armoni kullanımı, caz trompet yenilikçisi Louis Armstrong’un baskın tarzından ayrılan virtüöz soloları ve Dizzy Gillespie üzerindeki güçlü etkisi, onu Swing döneminin en etkili müzisyenlerinden biri olarak işaretler ve bebop’un habercisi olarak niteler.
Dizzy Gillespie
21.10.1917-06.01.1993
Roy Eldridge’in virtüöz stilini temel alan, ancak cazda daha önce duyulmamış harmonik ve ritmik karmaşıklık katmanları ekleyen bir trompet virtüözü ve doğaçlamacıydı. Müzisyenlik, şovmenlik ve zeka kombinasyonu, onu bebop adlı yeni tarzın önde gelen müzisyenlerinden biri yaptı.
Oscar Peterson
15.08.1925-23.12.2007
Ray Brown
13.10.1926-02.06.2002
Jazz Maturity…Where It’s Coming From (Yayın Tarihi: 03.06.1975)
Ray Brown: 48 yaşında
Oscar Peterson: 49 yaşında
Dizzy Gillespie: 57 yaşında
Roy Eldridge: 64 yaşında
===========================
Yüzlerce albümde piyanoya dokunuşlarıyla Swing iç sesini bize çok güzel yansıtan Oscar Peterson, Swing’den Bebop’a önemli köprülerden biri olan Roy Eldridge, Bebop’ın önemli isimlerinden Dizzy Gillespie bir araya gelince ne olur beğenirsiniz? Olgunluk dönemlerindeki bu albümde standartlarda ve Blues tarzındaki parçalarda yüksek notalardan gidişlerinden tutun, Swing cümlelerine, karşılıklı trompet-piyano atışmalarına bir çok örneğe şahit olacaksınız.
Önce Gene Krupa’nın ve sonra Artie Shaw’un gruplarında yıldızı parlayan Roy Eldridge, Louis Armstrong’un klasik cazı ve Dizzy Gillespie’nin Bebop’ı arasında önemli bir geçiş noktası olduğu sıklıkla dile getirilmektedir.
Birkaç öneri;
Quasi-Boogaloo
Take The “A” Train
Drebirks
When It’s Sleepy Time Down South