13 Temmuz 2015, Gavrankapetan Kulesi, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -01-
Pöçiteli

13 Temmuz 2015, Pazartesi (Mostar, Pocitelj, Kravice, Blagay)

Kahvaltının ardından arabaya atlayıp, yine Neretva nehrini yanından yol alarak, Mostar’a 29 km uzaklıktaki, UNESCO’nun Kültür Mirası listesinde yer alan, taştan Osmanlı sınır kenti, Počitelj’e (Pöçiteli) vardığımızda, arabanın hava sıcaklığı göstergesinde 43 dereceyi okuyorduk. Güneş tam tepemizdeydi ve kenti dolaşmak için tırmanmalıydık!

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -02-
Pöçiteli

1463-1471 arasında Macar garnizonu olan ve 1471’de kısa bir kuşatmanın ardından 1878’e kadar Osmanlı’nın eline geçen kentte, her şeyin taştan olması oldukça enteresan ve güzeldi.

13 Temmuz 2015, Hamam, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek

İlk hedef olarak, en yüksekte gördüğümüz Gavrankapetan Kulesi’ne (Gavrabkapetanova Kula / Gavrankapetan’s Tower) doğru yol almaya başladık.

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -03-
Pöçiteli

Bu arada hamam ve caminin yanından geçiyorduk.

Hava oldukça sıcak olduğu için neredeyse her gölge bulduğumuzda durup nefesleniyor sonra kaldığımız yerden tırmanıyorduk.

13 Temmuz 2015, Gavrankapetan Kulesi, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -02-
Gavrankapetan Kulesi, Pöçiteli

Kulenin merdivenleri oldukça dar ve tavanı basıktı. Özellikle inerken eğilmek gerekiyordu.

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -06-

Mehmet Ali Cetinkaya - 13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -01-

Ama kentin ve nehrin manzarası görülmeye değerdi.

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -05-
13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -04-

Birkaç fotoğraf çekindikten sonra çaprazımızda yer alan cam terasa doğru yürümeye başladık.

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -07-

Bu arada ev kapıları ve balkonda oturan insanları görmek nedense garip geliyordu. (Ama en tepeye çıktığımızda aslında bu evlere ulaşan bir yol olduğunu görecektik.)

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -08-

Koyu mavi renkteki erikler nefis görünüyordu ve üç-beş tane yemeden edemedik.

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -09-
13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -10-

Mehmet Ali Cetinkaya - 13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -02-

Cam terasa ulaştığımızda kapının kilitli olduğu gördük. Biz de o açıdan kentin birkaç fotoğrafını çektik.

13 Temmuz 2015, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -11-
Pöçiteli

O kadar taş ve ağaç arasında, bahçesi çim olan bir ev görmek oldukça enteresan geliyordu ama çok güzel görünüyordu.

13 Temmuz 2015, Saat Kulesi, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek
Saat Kulesi, Pöçiteli

Taş kentteki bir sonraki durağımız Saat Kulesi’ydi (Sahat Kula / Clock Tower).

13 Temmuz 2015, Cami, Pociteli (Pocitelj), Bosna-Hersek -02-
Cami Bahçesi, Pöçiteli

Son olarak caminin bahçesinde yer alan kırılmış eski yapı parçalarına göz geçirdik ve arabaya doğru yola çıktık. Göstergede 46 derece yazıyordu!

Pöçiteli’den sonraki durağımız, pansiyondaki arkadaşın önerdiği Kravice Şelaleleriydi (Vodopad Kravice). Arabaya atlayıp Sygic’e adresi yazdığımda uygulamanın bir türlü yön göstermediğini fark ettim. (Sonrasında programın Bosna’nın güneyinde neredeyse hiç çalışmadığını tecrübe edinecektim.)

Bizde tabelaları takip etmeye karar verdik. Ama bir süre Kravice ile ilgili hiçbir işarete rastlayamayınca, bir benzinlikte durduk. İçeri girip Kravice’yi sorduğumda bana, yanlış yolda olduğumuzu ve 3 km geriye doğru gidip, ardıdan sola dönmemiz gerektiğini söylediler. Teşekkür ettim ve “iyi ki sormuşuz” diyerek tekrar yola koyulduk. (Ki bir gün sonra yine aynı benzinliğe geleceğimizin ve bu sefer daha ciddi bir sorunumuzda hayatımızı kurtaracaklarının henüz farkında değildik.)

13 Temmuz 2015, Kravice Selaleleri, Bosna-Hersek -01-
Kravice Şelaleleri

Neretva’nın üstünden geçtikten sonra tabelaları takip ettik ve sonunda şelalelerdeydik. Bugüne kadar gördüğüm en orijinal yerlerden biriydi.

13 Temmuz 2015, Kravice Selaleleri, Bosna-Hersek -04-

Ağaçların arasından şiddetle sular akıyordu ve işin güzel yanı abartı derecede soğuk olmayan suda yüzülebiliyordu.

13 Temmuz 2015, Kravice Selaleleri, Bosna-Hersek -02-
Kravice Şelaleleri

İnsanlar ya yüzüyorlar, ya yükseklere çıkıp suya atlıyorlar ya da şelalelerin arkasındaki alanlardan geçerek gizli yerler keşfetmeye çalışıyorlardı.

Mehmet Ali Cetinkaya - 13 Temmuz 2015, Kravice Selaleleri, Bosna-Hersek

Biz de şelalelerin arkasından geçtik. Hızlı akan suyun oluşturduğu hava akımı sudan daha fazla üşütüyordu.

13 Temmuz 2015, Kravice Selaleleri, Bosna-Hersek -03-
Kravice Şelaleleri

Bir süre yüzdükten ve ardından dinlendikten sonra, Sygic çalışmadığı için tabelaları takip ederek son durağımız olan, 41,5 km uzaklıktaki Blagay Alperenler Tekkesi’ne (Blagaj Tekija) doğru yola koyulduk.

13 Temmuz 2015, Blagay Tekkesi, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -04-
Balagay Tekkesi

15.yy’da Alperenler (dervişler) tarafından kurulan tekke, tarihinde Kadiri, Rufai, Halveti ve Nakşibendi tarikatlarına ev sahipliği yapmış.

13 Temmuz 2015, Blagay Tekkesi, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -02-
13 Temmuz 2015, Neretva nehri, Blagay, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -01-
Neretva Nehri, Blagay Tekkesi

Sarı Saltuk ve Şeyh Açıkbaş türbeleri, ibadet odaları, misafirhaneler, mutfak, hamamlık, iç avlu ve abdesthane bölümlerinden oluşan tekke Neretva nehrini dağdan besleyen bir noktada yer alıyor.

13 Temmuz 2015, Blagay Tekkesi, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -01-
Blagay Tekkesi

Tekke’nin üst katında Osmanlı evlerde bolca rastlanan cumba yer alıyor.

13 Temmuz 2015, Neretva nehri, Blagay, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -02-
13 Temmuz 2015, Blagay Tekkesi, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -05-
13 Temmuz 2015, Neretva nehri, Blagay, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -03-
Neretva Nehri, Blagay Tekkesi

Bir süre dolaştıktan sonra buraya gelen herkese önerildiği gibi, alabalık yemek için bir lokantaya oturduk. Izgara balık, bugüne kadar yediğim en leziz alabalıktı. Peynir ve et tabağı da gayet lezzetliydi.

13 Temmuz 2015, Neretva nehri, Blagay, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek -04-
13 Temmuz 2015, Blagay, Hersek-Neretva, Bosna-Hersek
Blagay

Dönüş yolunda gördüğümüz ve üzerinde 1913 yazan taş ev, çok güzeldi.

Pansiyona geri döndüğümüzde, Neretva nehrinin kenarında biraz dinlendik. Ayağımı sarkıttığım soğuk suda uzun süre ayağımı tutamıyordum.

Akşam birçok kişiye Buredzik (küçük mantı börek) ve Smokvara’yı (incir tatlısı) sorduk ve sadece bir yerde olabileceğini öğrendik. Fakat gariptir ki uzun uzun araştırsak ve sorsak da bir türlü mekanı bulamadık ve başka bir şeyler yedik.

Dönüş yolunda şansımızı tatlı yönünde kullanmaya karar verdik ve sonunda, tam köprünün ayağında yer alan bir dondurmacıda incir tatlısını bulup denedik ve bayıldık. Çünkü hem hafifti hem de çok lezzetliydi. (Bu yazıları hazırlarken youtube’da, savaş yıllarında Mostar köprüsünün yıkılmadan önceki son görüntülerini izledim. Onlardan birinde iki kişi köprünün üstünde koşuyordu ve tatlıyı yediğimiz yerden geçiyorlardı. Duvarları kurşun izleriyle dolu, yıkık dökük bir haldeydi. Tüylerim diken diken oldu!)

Akşamüstü köprüyü en güzel gördüğümüz yere gittik ve bir süre oturup, nefis manzaranın tadını çıkarttık.

14 Temmuz 2015, Salı (Mostar)

14 Temmuz 2015, Dont Forget '93, Mostar Koprusu, Mostar, Bona-Hersek
“Don’t Forget ’93” (’93’ü Unutma) Mostar Köprüsü

Sabah 8.30 gibi Mostar’a veda etmeden önce, son bir kez dolaşmak ve yiyecek bir şeyler almak için köprüden geçerken, üzerinde “93’ü unutma” yazan bu taşı fark ettim. Kapının ardındaki yer, dün akşam incir tatlısı yediğimiz ve oturduğumuz yerdi.

14 Temmuz 2015, Karagoz Mehmed Bey Cami, Mostar, Bosa-Hersek
Karagöz Mehmed Bey Camii

Dün akşam Buredzikleri, Karagöz Mehmed Bey Camii’nin (Karađozbegova Džamija / Karagöz Bey Mosque, 1554 veya 1557) yanında olduğu söylenen bir lokantada bulmaya çalışmıştık ama başarılı olamamıştık.

14 Temmuz 2015, Pekara, Mostar, Bosa-Hersek

Dönüş yolunda, köprüden karşıya geçip pansiyondaki arkadaşın önerdiği fırını buldum ve Boşnak böreği aldım. Duvarları FK Velež Mostar’ın amblemleriyle dolu olan fırında bakınırken bir tepside Buredzik gördüm ve aldım. Karadağ’a doğru giderken börekleri yedik ama hala en iyi börek Konjic’tekiydi. Üzerindeki sarımsaklı yoğurttan ötürü, ilk denediğimizde ağır gelen Buredzik ise, Herceg-Novi’deki plajda daha bir lezzetli geldi.

Saraybosna, Konjic, Mostar, Blagay, Pöçiteli, Kravice, Herceg-Novi, Perast, Kotor, Sveti Stefan, İşkodra Gölü, Petrovac – Bölüm 1’i okumak için tıklayın…

Saraybosna, Konjic, Mostar, Blagay, Pöçiteli, Kravice, Herceg-Novi, Perast, Kotor, Sveti Stefan, İşkodra Gölü, Petrovac – Bölüm 2’yi okumak için tıklayın…

Saraybosna, Konjic, Mostar, Blagay, Pöçiteli, Kravice, Herceg-Novi, Perast, Kotor, Sveti Stefan, İşkodra Gölü, Petrovac – Bölüm 4’ü okumak için tıklayın…

Saraybosna, Konjic, Mostar, Blagay, Pöçiteli, Kravice, Herceg-Novi, Perast, Kotor, Sveti Stefan, İşkodra Gölü, Petrovac – Bölüm 5’i okumak için tıklayın…

“Saraybosna, Konjic, Mostar, Blagay, Pocitelj, Kravice, Herceg-Novi, Perast, Kotor, Sveti Stefan, İşkodra Gölü, Petrovac – Bölüm 3” üzerine 2 yorum